RC helikoptéry neboli vrtulníky na dálkové ovládání
RC vrtulníky neboli helikoptéry na dálkové ovládání jsou stejně jako RC letadla velmi populární hračkou pro mladé i staré. I tyto modely jsou maketami skutečných dopravních prostředků. Můžete najít úplně miniaturní vrtulníky, ale i několikametrové modely, které v mnohém předčí i své reálné předlohy.
Před koupí RC vrtulníku byste se měli zamyslet, jaký typ je pro vás nejvhodnější. Při výběru byste měli zvážit:
Vaše zkušenosti
Jste-li v této oblasti nováčkem, sáhněte třeba po mikrovrtulnících se dvěma protiběžnými rotory. Ty se dobře ovládají, jsou stabilní a schopny klidného letu. Ani začátečník většinou nemá problém je udržet ve vzduchu a provádět základní manévry. Jejich manévrovací schopnost je sice omezená, ale to vynahrazují právě svou stabilitou.
Zkušenější uživatelé pak mohou zvolit jednorotorové helikoptéry s jednou hlavní vrtulí a citlivějším ovládáním. Tyto vrtulníky jsou ale náročnější, udržet je ve vzduchu není nic jednoduchého a uděláte-li chybu, váš model se bude poroučet k zemi. Tyto stroje jsou většinou větší a odolnější vůči větru. Až si zvyknete na jejich ovládání, můžete vyzkoušet řadu akrobatických prvků.
Obsah balení
Stejně jako u RC letadel, také vrtulníky se prodávají s různým obsahem balení. Některé jsou sestavené s vysílačkou a obsahují vše, co budete k jejich létání potřebovat. Ačkoli je opravdu stačí vytáhnout z krabice a nabít baterii, je dobré si přikoupit náhradní akumulátor. Existují také vrtulníky sestavené bez vysílačky. Ty jsou dobrou volbou, pokud už dálkový ovladač máte.
Velikost a místo létání
Mějte na paměti, že RC vrtulníky se dělí na halové vrtulníky, s nimiž lze létat pouze uvnitř, a na venkovní modely. Jestli se jedná o venkovní model poznáte tak, že průměr rotoru je větší než 50 cm. Má-li hlavní rotor helikoptéry nižší průměr než 50 cm, stroj náleží k halovým modelům. I tyto modely lze sice užívat pro létání venku, ale to pouze za velmi dobrých povětrnostních podmínek.
Uspořádání rotorů
Nakonec lze RC vrtulníky rozdělit také na základě uspořádání jejich rotorů. Najdeme pak:
- vrtulníky s ocasním rotorem: hlavní vrtule je umístěná nad kabinou vrtulníku, druhá vrtule se nachází na “ocasu” vrtulníku.
- vrtulníky s protiběžnými neboli koaxiálními rotory: ty mají dvě vrtule umístěné nad sebou, přičemž se každá otáčí na jinou stranu.
- vrtulníky s tandemovým uspořádáním rotorů: dva rotory umístěné vedle sebe. Mají dvě vrtule řazené za sebou v jedné přímce a otáčející se proti sobě.